Royo Cortés, Mariano

 

 

Antecedents

Mariano Royo Cortés neix a Saragossa en 1911. Tenia un taller de mecànica i de venda de cotxes al carrer Enric Granados de Barcelona. Al voltant de 1949 troba el local del carrer Còrsega, 507 i allí hi trasllada l’empresa de transports.

 

Entrada al taller Cirera

En 1948 es casa amb Mercé Cirera Olivé (Badalona 1916 – Barcelona 1961), s’associa amb el seu sogre Ginés Cirera Casanovas i treballa en el taller d’ell fins a 1963.

Creació del taller Royo

En 1964 se separa del seu sogre i obra un taller de vidre esmaltat situat al carrer Pare Claret 114, baixos, de Barcelona, entra Sardenya i Marina.

Personal

El taller es nodreix de bastant de personal del taller Cirera, personal que havia sigut contractat per ell, com a soci, arribant a ser 15 persones.

La seva filla, María Pilar Royo Cirera (Barcelona 1958), aprèn l’ofici al taller des de petita i  s’hi incorpora en 1972.

Els dibuixants eren el mateix Royo i el seu nebot Manel Royo Navarro ajudat per Carme Rosell Vila.

Peces

Els seus vidres solen ser de colors variats: incolor, amber, verd i blau cel, que se’l feia fer. Normalment les peces grans es perfilaven en or i les petites en negre.

La firma

Els Royo eren els que signaven les peces. A l’inici ho feien com a “Sucesor de Mercedes Cirera”, fins que finalment ho van fer amb el seu propi cognom: Royo.

Exposicions

Participava en fires de mostres i exportava prou a diferents països:  EEUU, on hi ha un parell de peces en un museu de New York, Londres, Puerto Rico, Singapur i Tokio entre d’altres.

Final del taller

Royo es retira en 1975. I el taller Royo de Pare Claret tanca les seves portes a finals de 1989.

Mort a Barcelona en 1993.

 

Royo - Gerro prínceps cavalcant
Royo – Gerro prínceps cavalcant

Gerro

Vidre verd, emmotllat i esmaltat. Un copet als llavis.
23,6 x 25,3 cm
Catalunya, 2n terç s. XX

Contenidor  troncocònic obert en boca amb una tija curta amb nòdul sobre una base cònica reforçada. Dibuixos perfilats en or: una parella de nobles cavalcant a la vora d’un estany amb ànec i un criat fent sonar un llarg corn, hi ha arbres i una casa, al peu unes mandorles amb diverses escenes. Colors: vermell, taronja, blanc, blau, groc, gris, verdosos, beixos i liliacis

Royo, Mariano - Gerro prínceps cavalcant
Royo, Mariano – Gerro prínceps cavalcant

 

 

Royo - Gerra amb nansa
Royo – Gerra amb nansa

Gerra

Vidre àmbar, bufat i esmaltat
36,5 x 19 cm
Catalunya, 2n terç s. XX

Dipòsit ovoide  perllongat en coll estirat acabat amb abocador, nansa massissa des del broc fins el dipòsit; base convexa daurada. Dibuix d’un príncep seguit d’una parella cavalcant, al fons un castell i trompeters anunciant l’arribada, un llac amb una au i vegetació per tot; en el coll dues aus en caiguda vertical. Colors blanc, roig, rosa, taronja, groc, blaus i verds.

Royo - Gerra amb nansa
Royo – Gerra amb nansa

 

 

Royo - Cacera de cèrvol i porc espí
Royo – Cacera de cèrvol i porc espí

Centre de taula

Vidre gruixut, blau, bufat, emmotllat i esmaltat.
35,5 x 8,2 cm
Catalunya, 2n terç s. XX

Contenidor  troncocònic, de base circular, amb ala oberta i aplanada a la boca. A la base decoració amb un elm acompanyat d’una llança i un escut amb vaixell; una cenefa la separa de la resta del dibuix on dos caçadors a caval,i amb llances i acompanyats de cinc gossos, van darrera de dos cèrvols i un porc espí; es completa l’escena amb un castell, arbres, decoració vegetal i ocells al cel.

Royo - Cacera de cèrvol i porc espí
Royo – Cacera de cèrvol i porc espí

 

 

La saga continua – Maria Pilar Royo Cirera

Maria Pilar Royo Cirera, junt amb els seus cosins Manel i Florentino Royo Navarrro, munten una cooperativa, de 1984 a 1986, en la que signen “Vimalt” (vidre esmaltat). D’altre part s’hi afegeixen Carmen Rosell i Imma García Jiménez.

Més endavant els dos cosins i Maria Pilar obren un taller al Poble Espanyol de Barcelona, de 1987 fins a 1989.

Finalment, Maria Pilar i el seu marit Emili Sobregués tornen a obrir un taller al Poble Espanyol, de 1991 fins a 1997, en el que ella firma “Royo Cirera”.